dinsdag 26 juli 2016

DIY BRACELETS | Geknoopt 3d armbandje

 
Armbandjes knoopte ik al toen ik nog op de basisschool zat. Had het destijds volgens mij geleerd uit een één of ander knutselboekje van de bieb. Op een bepaald punt, ergens in mijn vroege tienerjaren, was ik er zo goed in geworden dat ik er complete namen in wist te knopen. Geweldig vond ik dat. Al zou ik nu niet meer weten hoe dat moet...

Maar een simpel armbandje knopen kan ik nog steeds wel! Zoals deze leuke spiraal-achtige. Heel gemakkelijk om in elkaar te flansen. Met toch een gezellig kleurrijk resultaat. Ook zin om één te maken, maar weet je niet hoe? Kijk dan maar met me mee!
 
Je hebt nodig; vier touwtjes van ongeveer 180 cm, die je vervolgens dubbelvouwt.
 
Leg daarna een knoop in de touwtjes vlak onder het vouwpunt zodat er een lusje ontstaat. Je hebt nu acht draadjes van ongeveer 90 cm lang voor je liggen.
 
Heb je nog ergens een veiligheidsspeld liggen? Maakt die dan vast aan de lus...
 
Zodat je het lusje daarna beter tussen je benen vast kan klemmen. Dat is namelijk de volgende stap. Verdeel de touwtjes vervolgens zo, zoals je op bovenstaande foto ziet.
 
En leg dan de eerste twee touwtjes over de tweede twee...
 
De tweede twee over de derde twee...
 
En, je raadt het al, de derde twee over de vierde twee...
 
En uiteindelijk de vierde twee DÓÓR de eerste twee.
 
Trek daaropvolgend aan alle acht de touwtjes waardoor je langzaam maar zeker het motiefje, dat dan vanzelf verschijnt, naar het midden toe knoopt.
 
Tadaa! Herhaal deze handeling zo vaak als dat nodig is. (Met een smaller armbandje ben je uiteraard sneller klaar).
 
En geniet ondertussen af en toe even van je vooruitgang.
 
Is hij op den duur lang genoeg? Leg onderin dan wederom een knoop.
 
Haal de helft van de touwtjes vervolgens door de lus...
 
En knoop die goed strak vast aan de andere helft van de touwtjes. Bijna klaar is kees!
 
Je kunt er nu voor kiezen om de touwtjes af te knippen maar je kunt van de overgebleven draadjes ook een vlechtje maken. Dat laatste vind ik zelf heel leuk.
 
Ready!
 
Het armbandje rol je zo om je hand, het draad rekt wel mee. Vind je deze 'sluiting' niet mooi dan kun je, in het allereerste begin, in plaats van een lusje een vlechtje in de touwtjes maken. En op het eind net zo. Op die manier kun je dit armbandje, als die klaar is, gewoon met twee vlechtjes om je pols 'sluiten'. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen