vrijdag 29 juli 2016

DIY GAMES | Zelfbedacht bordspel

 
Dit is tof om te doen. Zelf je eigen bordspel maken! Zelf bepalen hoe het spel eruit komt te zien, hoe het in zijn werk zal gaan en wat de spelregels worden. Trouwens, vast ook erg leuk om met je (oppas/klein)kinderen te doen. Misschien een tip voor deze zomervakantie?

Het is denk ik alweer dik een jaar geleden dat ik deze maakte. 'Het stenen bospad'. De naam zegt het al, het spel speelt zich af in het bos. Ik heb niet heel ingewikkeld gedacht/gedaan. Besloot gewoon om een begin en een eind te maken ('het bospad'), door middel van rode 'steentjes'. (Soort van ganzenbord-achtig). Daar omheen heb ik dan de rest van het spel bedacht/geknutseld.

Ik zal jullie wat fotootjes laten zien en daaronder vertellen wat ik zo ongeveer allemaal in mijn spel heb gestopt. Staar je daardoor echter niet blind op mijn ideeën... De maker van het spel heeft zelf alle touwtjes in handen en dus kun je geheel je eigen smaak, ingevingen en voorkeuren in je spel gooien!

Allereerst ben ik op zoek gegaan naar een oud bordspel, oude kaartspellen (omdat ik ook graag kaarten in mijn spel wilde hebben) en wat prentenboekjes met mooie bijpassende plaatjes. Het oude spel tover je vervolgens door middel van de plaatjes in de prentenboekjes, en met een hoop geknip en geplak, helemaal om. De basis van je spel ligt daarna, als het goed is, voor je. Tip: Ga voor deze spulletjes naar de kringloop. Er zijn daar genoeg bordspellen te vinden en ook een hele hoop prentenboekjes! Als je van te voren nog geen thema voor je spel hebt verzonnen dan doe je daar vast en zeker een gaaf ideetje op!
 
Zoals ik al eerder vertelde en zoals je ook op de vorige foto kunt zien heb ik na het versieren van mijn bord een pad gemaakt van 'stenen', kriskras verspreid door het hele 'bos'. (Hier heb ik donkerrood dik papier voor gebruikt). Rechts bovenin de hoek beginnen de spelers met hun (door mij zelfgemaakte) pionnetjes. Die pionnetjes van mij zijn bosdieren (zie bovenstaande foto). Het doel voor de spelers van mijn spel is: Bereik met jouw diertje zo snel mogelijk het clubhuis, aan het einde van het pad. (Je kunt er een kort verhaaltje bij verzinnen, maakt het nóg leuker).
 
Een paar van mijn pionnetjes zijn inmiddels vervangen door speelgoeddiertjes. Ook erg leuk om die te gebruiken.
 
Verder kent mijn spel dus ook kaarten. Drie verschillende stapeltjes. De plaatjes op de bovenkant van die kaarten komen terug in het spel (op de rode stenen). Sta je met je diertje op één van die plaatjes dan moet je van die desbetreffende kaartstapel een kaart pakken. Hierop kan dan eventueel een opdracht staan waarmee je mazzel kunt hebben maar bijvoorbeeld ook pech. Dit spel-onderdeel in mekaar knutselen vergt wel even een beetje fantasie, maar is naderhand wel een extra 'spannende' toevoeging aan je spel.
 
 Mijn spel kent ook nog zoiets als 'steenkaarten'. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel één steenkaart, waarop duidelijk staat uitgelegd wat alle plaatjes op de rode stenen betekenen. En wat de speler vervolgens moet doen als hij daarop staat. In totaal heb ik zeven plaatjes in het spel gestopt (inclusief de drie van de stapels kaarten), die dus hier en daar op het bospad verschijnen. Door de steenkaarten is het altijd voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren wanneer een speler op een plaatje staat.
 
De diertjes (spelers) in mijn spel verplaatsen zich door het gooien van een dobbelsteen.
 
Wanneer je spel klaar is, kan het handig zijn om nog even de spelregels uit te printen. (Door het spel alvast een aantal keren te spelen ontdek je nóg beter hoe je de spelregels echt wilt opstellen). Verder heb ik alles geplastificeerd. De kaarten, de steenkaarten en het bordspel zelf. Hierdoor leeft het spel uiteindelijk vast langer.
 
En oja, het versieren van de doos is ook een leuke bezigheid. Heel veel plezier met het verzinnen en het maken van je eigen spel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen