vrijdag 16 september 2016

DIY BEADS | Kralen windgong

 
Je vindt ze irritant of je vindt ze tof, haha! Windgongen. Ik vind ze tof! En maakte er daarom zelf één. Van vooral heel veel kralen! En van wat takjes en garen. En ook gebruikte ik een paar bedeltjes, die ik nog in m'n knutselkast had liggen.

Verder heb je hiervoor nodig: Wat bindtouw (Wibra). En een schaar. En dat was het eigenlijk wel. Met die ingrediënten kun jij ook zo'n gave windgong maken! Kijk je met me mee?

Je kunt natuurlijk nieuwe kralen gaan kopen maar het is ook een idee om in bijvoorbeeld een lokale kringloop winkel te gaan zoeken naar kralensieraden. Ik had deze van mij, op allerlei manieren, door de jaren heen verzameld.
 
Evenals deze bedeltjes.
 
Ik werk heel graag met dit bindtouw wanneer ik iets voor buiten maak. Het blijft namelijk enorm lang goed en kan zo jaren buiten blijven hangen.
 
Oké, knip je eerste streng van het touw af.
 
En bevestig hieraan één van de bedeltjes.
 
Daaropvolgend rijg je een aantal van je kralen op het touw.
 
Zoveel als dat je zelf wilt!
 
Maak de kralenrijen echter niet tè lang en ook niet tè kort.
 
Ik maakte vijf gelijksoortige en één iets langere, voor in het midden.
 
Met een paar oranje kralen, in plaats van rode, en zonder een bedeltje onderin.
 
En dan is het nu tijd voor de takjes! Ga buiten op zoek naar een paar buigzame takjes...
 
Schraap daar vervolgens de bladeren van af...
 
En draai dan allereerst twee takjes in mekaar.
 
Hierbij voeg je al draaiend nog een takje...
 
Totdat het je lukt om deze takjes tot een rondje te draaien.
 
 Om de cirkel nog steviger te maken draai je nog meer takjes in het rondje.
 
Totdat het rondje sterk genoeg is.
 
Vervolgens zoek je nog twee, iets dikkere maar kortere, takjes...
 
Die je daarna kruislings tussen de takjes van het rondje schuift.
 
Met wat gekleurd garen zet je die takjes nog even extra goed vast...
 
Kijk, zo!
 
En dan kun je met het bevestigen van de kralenrijen beginnen. Ik maakte ze vast door middel van een aantal stevige knoopjes leggen.
 
De vijf gelijksoortige rondom en de langere precies in het midden.
 
Ook om het middelpunt kun je eventueel nog wat garen wikkelen, lijkt leuk!
 
En dan nu natuurlijk nog het ophangsysteem! Knip daarvoor vier strengen van het bindtouw af.
 
Ik gebruikte hiervoor wederom kraaltjes!
 
Rijg de kraaltjes op de touwtjes...
 
En bevestig die (door middel van knoopjes leggen) aan de vier punten, bij het garen, op het takkenrondje.
 
Nog even een lusje bovenin het touw knopen en klaar is kees!
 
Tijd om een mooi plekje voor jouw windgong te gaan zoeken...
 
Bijvoorbeeld in een boom of ergens aan de zijkant van je huis. Heel veel DIY plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen