donderdag 8 september 2016

DIY GAMES | Kleuren bordspel voor kinderen


Toen ik laatst onze spelletjeskast uitmestte kwam ik een kleuren dobbelsteen tegen met wat losse fiches. Geen idee waar die spulletjes bij hoorden, dus een tijdje terug besloot ik d'r zelf wat mee te gaan doen. Zo maakte ik een mens-erger-je-niet en daarvoor gebruik ik nu de meeste van die fiches. En door de kleuren dobbelsteen kreeg ik dit leuk idee! Een kleuren bordspel voor kids.

Misschien voor kinderen vanaf ongeveer drie á vier jaar. Een leeftijd waarop ze waarschijnlijk al wel een paar kleurtjes kunnen benoemen en ook al redelijk rustig rondom tafel kunnen zitten voor een spelletje. Het spelletje maakte ik van vilt maar kun je bijvoorbeeld ook heel prima van papier of zelfs met viltstiften of kleurpotloden maken!

De kleuren vilt die ik gebruikte komen ook allemaal terug in het kleuren dobbelsteen. Het zwarte lapje vilt werd het 'bord'.
 
Van de kleuren knipte ik kleine 'rondjes'.
 
Een soort van steentjes eigenlijk.
 
En voor het startpunt gebruikte ik een kleur die NIET terug is te vinden op de kleuren dobbelsteen, roze.
 
En dan kun je beginnen met het vastnaaien van de loopsteentjes. Geel, groen, rood, oranje, paars en blauw. En daarna ging ik verder met weer zo'n zelfde reeks.
 
Het pad kun je blindelings hier en daar een beetje heen laten kronkelen.
 
Totdat het bord vol zit met loopsteentjes. 
 
Voor de allerlaatste steen, die je duidelijk groter maakt (het eindpunt), kies je een kleur die WEL op de kleuren dobbelsteen staat. (Het maakt eigenlijk niet uit welke kleur dit zal zijn). Het spel kan in principe daarna al gespeeld worden. Maar het leek mij leuk om er nog een obstakeltje in te gooien, haha.
 
Een paar roze pijltjes waardoor je, als je pech hebt, weer helemaal bij het startpunt belandt!
 
Ik besloot er drie pijltjes in te gooien, zes bleek namelijk (na het testen van het spel) toch iets te veel.
 
De fiches die ik nog over had gebruik ik nu als pionnetjes voor dit spel. Uiteraard kun je ook iets anders als pionnetjes gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan zelf geverfde stenen of een paar opgestapelde legostukjes.
 
En dan kan het spel gespeeld worden! Verzamel alle spelers (met hun pionnetjes) op het startpunt. Bepaal dan zelf wie als eerste mag beginnen (of bepaal dit door middel van het gooien met een ogen dobbelsteen). De eerste speler gooit één keer met de kleuren dobbelsteen en verplaatst zijn pion naar diezelfde eerstvolgende kleur op het bord. Dan is speler twee aan de beurt. Die gooit ook één keer. (Twee keer achter mekaar gooien bestaat niet bij dit spel). Bij iedere beurt is het dus afwachten hoeveel plekken je vooruit mag. Dit kan slechts 1 zijn maar dit kunnen er ook 5 of 6 zijn! Wanneer je op een steentje komt te staan met een roze pijltje ernaast heb je dikke pech. Dit betekent namelijk dat je weer helemaal terug naar het startpunt moet! Balen. Wanneer een speler uiteindelijk bij de allerlaatste steentjes aankomt moet hij eerst rood (deze kleur heb ik gekozen voor mijn allerlaatste steen) gooien voordat hij echt heeft gewonnen. Gooit hij groen, geel, blauw, paars of oranje dan moet hij gewoon naar die kleur steen gaan, ook als hij daardoor achteruit moet 'lopen'. Dit kan betekenen dat hij na twee keer oranje gooien ook weer helemaal terug moet gaan naar het startpunt! Kortom, een simpel maar toch 'spannend' spelletje. En een hele leuke manier om deze kleuren nog eens even extra met je kindje (of kinderen) te oefenen!
 
Heb je dit spel ook gemaakt van vilt en vind je nu de achterkant niet zo mooi? Dan kun je er eventueel altijd nog een extra zwarte lap achter naaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen