vrijdag 23 september 2016

DIY GAMES | Plaatjes mens-erger-je-niet

 
Deze was so much fun om te maken! En is ook gewoon ontzettend leuk om te spelen! Niet heel veel anders dan de normale mens-erger-je-niet, maar door de plaatjes toch net even ietsje anders. Leuker, vind ik. Wil je ook zo één maken? Dan heb je wel redelijk wat (dezelfde en kleine) plaatjes nodig! Maar een printer biedt uitkomst wanneer je die plaatjes niet in huis hebt liggen!

Ik had ze wel liggen, een heleboel plaatjes van het muisje Diddl. Notitieblokken en schrijfpapieren vol. De notitieblokjes bevatten heel wat bladzijdes en die kon ik dus mooi gebruiken voor de 4 x 13 kleine plaatjes die het spel nodig heeft. En met het schrijfpapier heb ik het bord verder versierd. Kijk je met me mee?

Allereerst ging ik op zoek naar een geschikt bord voor het spel en kwam deze (leeggegeten, was yum!) doos tegen.
 
Daar knipte ik een mooie grote vierkant uit.
 
Die ik vervolgens beplakte met gekleurd papier.
 
Daarna maakte ik van een stukje karton een klein malletje. Die ik voor alle plaatjes en het looppad ging gebruiken. Ik knipte een vierkantje maar je kunt natuurlijk ook een rondje knippen of zelfs hartjes of sterretjes, wat jij het leukste vindt!
 
En toen pakte ik mijn notitieblokjes (plaatjes) erbij. (Je hebt vier verschillende plaatjes nodig, waarvan je elk vier knipt).
 
Knip, knip.
 
Vier keer vier verschillende! Knip ze op de juiste grootte, zodat ze wel op het bord passen.
 
Daarnaast kun je eventueel nog wat extra figuurtjes knippen van gekleurd papier.
 
En nadat je die plaatjes en figuurtjes hebt opgeplakt kun je het bord verder gaan versieren. Ik deed dit met nog meer plaatjes van het muisje.
 
Kijk! Gezellig.
 
En dan is het tijd voor weer 4 x 4 kleine plaatjes!
 
Die plak je vervolgens op in de juiste hoeken van het bord. (Links van de rijtjes die al op je bord staan, daar horen precies dezelfde plaatjes te komen).
 
Kijk, zo!
 
 
 
 
En dan kun je beginnen aan je looppad! Knip die van een kleur die je nog niet eerder op je bord hebt gebruikt. Ik gebruikte dit witte papier met motiefjes erin.
 
En gebruikte wederom het malletje om de vierkantjes te knippen!
 
Plak je looppad vervolgens op het bord...
 
Maar vergeet in de linkerhoekjes niet een plekje vrij te laten!
 
Voor het plaatje dat in dat hoekje thuishoort! (Plaatje nummer 9).
 
En dan missen nu alleen de pionnetjes nog!
 
Ik gebruikte daarvoor alweer het malletje en knipte die uit wat steviger karton. (Had deze lege verpakking toevallig nog liggen).
 
Ook knipte ik daarvoor weer 4 x 4 van de kleine plaatjes uit, die ik vervolgens bovenop de vierkante kartonnetjes plakte.
 
Ready.
 
Nu alleen nog plastificeren en dan ben je echt klaar. Ik deed dat dit keer met breed doorzichtig plakband (dozentape).
 
Zo blijven de pionnetjes langer mooi.
 
En ook het bord is op deze manier gegarandeerd van meer speelplezier, haha.
 
Ik versierde (en plastificeerde) de achterkant ook.
 
En werkte als allerlaatst de randjes met gewoon plakband af.
 
En toen was hij echt klaar. Mijn zelfbedachte plaatjes mens-erger-je-niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen