woensdag 26 oktober 2016

DIY LEAVES | Blader herfstlichtjes van klei

 
 
Oeh, deze waren so much fun om te maken! En ze zijn ook zo leuk geworden, vind ik! Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik ze moet noemen. Het zijn waxinelichthouders maar ook dat vind ik zo'n raar woord, haha. Herfstblad kommetjes. Bladerlichtjes. Waxine schoteltjes. Uhm, I don't know. Ze zijn in ieder geval gezellig!

Het idee vond ik op Sarah's blog Yellow Feather. Klik hier om haar Autumn leaf tea light holder berichtje te bekijken! (Ik denk dat ook zij niet zo goed wist hoe ze dit DIY-je nu precies moest noemen, haha). Oké, wat heb je hiervoor allemaal nodig? Nou allereerst:
 
Klei! (Luchthardend). Ik gebruikte deze modelling clay van de Action.
 
En een roller, om het klei mee uit te rollen. Ik gebruikte een bierflesje, werkt ook prima.
 
En mooie grote bladeren uiteraard. Ik plukte er een paar van een esdoorn bij ons om de hoek.
 
En dan kun je beginnen! Rol een stuk klei uit over een gladde oppervlakte. (Met gebrek aan een fatsoenlijke placemat deed ik dit op onze tegelvloer). Maak dit stuk klei groot genoeg (maar niet te dun!) voor één van je bladeren...
 
En rol deze vervolgens in de klei. De achterkant van het blad heeft een prachtige nerven structuur dus zorg ervoor dat je juist die kant van het blad in jouw klei drukt!
 
Daarna kun je het blad voorzichtig van de klei aftrekken. Wauw!
 
Supergaaf. Snij vervolgens met een scherp mesje het blad uit de klei.
 
Op deze manier.
 
Maak de scherpe randjes eventueel nog een beetje ronder met je vingers.
 
En dan moet je op zoek naar een geschikt kommetje!
 
Waarin je het kleien blad legt, zodat hij diezelfde komvorm zal gaan krijgen.
 
Zo maakte ik er drie! Twee kleinere en één grotere. Tja, en dan is het wachten geblazen... Boring!
 
Een paar nachtjes slapen later... Verf-time! Hiervoor gebruikte ik acrylic paint van de Action.
 
En glitters voor een nog leuker effect! (Ook van de Action trouwens, I'm a Action-fan, haha).
 
Eerst verfde en glitterde ik de achterkantjes...
 
En toen die droog waren begon ik met de voorkantjes. Een kloddertje verf op het blad...
 
Uitsmeren maar en dan, wanneer het verf nog nat is, de glittertjes erover strooien!
 
Strooi er trouwens niet te veel op, zodat je naderhand nog wel de nerven van het blad mooi ziet.
 
Precies hetzelfde doe je nu ook met de andere twee blader kommetjes. Als je net als mij ook drie van deze dingen hebt gemaakt natuurlijk, haha.
 
En dan, wanneer het verf goed droog is, kun je beginnen met de finishing touch. Acrylic varnish. Gekocht bij, je raadt het al!, de Action.
 
Deze varnish zorgt voor een beschermlaagje en houdt gelijk ook alle glittertjes mooi op hun plek.
 
Smeer er een rijkelijk laagje op...
 
En laat de kommetjes vervolgens goed drogen. Je zult de varnish vanzelf zien verdwijnen, hij droogt namelijk transparant op.
 
En dan zijn ze klaar! En kun je deze leukertjes een plekje gaan geven!
 
Ik zette die van mij in onze vensterbank bij het voorraam.
 
En zodra het begon te schemeren stak ik de waxinelichtjes aan!
 
Knusjes hè?!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen