woensdag 30 november 2016

DIY SINTERKLAAS | Sint cadeaulabels van klei

 
Ik liet jullie al eerder een Sinterklaas DIY-je zien waarbij ik mijn toffe Sint stempels gebruikte. Gekocht bij de Hema. En omdat ik klei zo'n heerlijk materiaal vind om mee te werken, én ik die leuke Sint stempels dit jaar eigenlijk nog een keer wilde gebruiken, besloot ik weer aan de slag te gaan met die twee dingen. Klei en m'n Sint stempels. Ik maakte er kleurrijke Sint cadeaulabels van!

Knutsel ingrediënten:
- Luchtdrogende klei
- Acrylverf
- Kwastjes
- Een rietje
- Wc papier
- Acrylic varnish Gloss (deze heb ik bij de Action gekocht)
- En dus Sint stempels
 
Nu snap ik dat niet iedereen dit laatste in huis heeft liggen. En dat het zelfs een hele klus kan zijn om zulke stempels tijdens een middagje winkelen te vinden. Maar de Hema heeft (had) ze! Dus wie weet, nu misschien nog steeds. Ze zitten in een stoffen tasje! (Zie foto hieronder). Kijk je met me mee naar hoe ik deze gezellige cadeaulabels maakte?
 
 
 
 
 
Ik draaide rondjes van het klei, duwde de rondjes daarna plat (maar niet te plat!) en drukte vervolgens de stempels in het klei.
 
 
 
Met een rietje maakte ik gaatjes in de bovenkant van de klei-creaties en liet ze daarna een flinke tijd boven de kachel staan.
 
 
 
 
Wanneer ze goed droog zijn kun je beginnen met verven! Breng de verf rijkelijk aan op de bovenkantjes van de labels, waarop de afdrukken van de stempels staan.
 
 
 
 
 
Maak dan een wc papiertje een klein beetje nat en wrijf daarmee over de verf. Je zult zien dat de stempel figuren op een hele leuke manier weer tevoorschijn komen! (Zie foto's hierboven).
 
 
Doe dit met alle labels en laat dan het verf even goed drogen...
 
 
 
Voordat je begint met het verven van de achterkantjes!
 
 
 
 
 
Wanneer ook die weer goed droog zijn kun je nog een laagje acrylic varnish gloss op de klei labels aanbrengen. Dit is wel een aanrader, lijkt namelijk erg leuk zo'n glimmend laagje d'r over!
 
 
 
 
Vooral de voorkantjes van de labels krijgen daardoor een extra mooi effect! En dan... Na het drogen van de varnish... Dan zijn de labels klaar!
 
 
 
 
 
 
 
 
En kun je de Sint pakjes d'r mee gaan versieren!
 
 
Oh, lijkt echt leuk! Ook al zin om met klei en stempels aan de gang te gaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen