woensdag 21 december 2016

DIY CHRISTMAS | Kerst onderzetters van cadeaupapier

 
Ik besloot deze maand mijn gehaakte onderzetters even opzij te schuiven en plaats te maken voor deze gezelligerds! Kerst onderzetters. Gemaakt van cadeaupapier. En van nog wat andere dingetjes natuurlijk, haha. Ook zin om zulke leukertjes te maken? Hieronder laat ik jullie zien hoe ik dit achttal maakte!

De leuke plaatjes knipte ik dus uit kerstig cadeaupapier. En verder heb je hiervoor nodig: Kartonnetjes, een rond iets dat als malletje kan functioneren, gekleurd papier, een perforator, plastificeer papier, wolgaren, een haaknaald, een pen, een schaar en wat lijm.

Allereerst zocht ik wat oude etensverpakkingen bij mekaar, dit werden mijn kartonnetjes!
 
Als malletje gebruikte ik een laag kommetje uit onze keukenkast.
 
Op die manier knipte ik acht rondjes van precies dezelfde grootte uit.
 
Voor dit DIY projectje wilde ik eerst kerstkaarten gebruiken maar ik kon tijdens een middagje shoppen helaas geen vinden die ik leuk genoeg vond. Wel had ik nog dit toffe inpakpapier in huis liggen dus toen dat even later ineens mijn pad kruiste wist ik het meteen. Daarvan ging ik mijn kerst onderzetters maken!
 
Ik knipte daar vervolgens acht mooie plaatjes uit.
 
En lijmde toen de kartonnetjes...
 
Bovenop de plaatjes.
 
En knipte de overtollige randjes cadeaupapier daarna om de kartonnetjes weg.
 
En toen was het tijd voor de achterkantjes!
 
Ik lijmde de achterkantjes van de kartonnetjes op rood papier en knipte ook deze allemaal in de ronde vorm van de onderzetters uit.
 
Op dit punt lijken de onderzetters al best wat. Ze zijn rond, hebben een gezellige bovenkant en een kleurrijke onderkant, maar ze missen toch nog iets... Waterdichtheid bijvoorbeeld, haha!
 
Dus ik ging m'n onderzetters plastificeren.
 
Aan de bovenkant een laagje, en aan de onderkant.
 
En ook daarvan knipte ik het overtollige weer de prullenbak in.
 
In dit stadium zou je de onderzetters al kunnen gebruiken! Maar ik wilde een leuker randje creëren...
 
Dus ik perforeerde gaatjes in de randen van de onderzetters...
 
Pakte wat rood garen en een haaknaald nummer 3 erbij...
 
En sloeg toen aan het haken!
 
Om een beginnetje te maken trek je het draad door één van de gaatjes en haak je daarin, door dat gaatje!, je eerste vaste.
 
Je haakt dus eigenlijk op een normale manier, maar dan gewoon door de gaatjes in het karton.
 
In ieder gaatje haakte ik zes vasten, waarna ik vervolgens doorging naar het volgende gaatje.
 
Leuk genoeg komt er uiteindelijk dan een soort van sterachtige vorm tevoorschijn!
 
Daarna de draadjes nog even wegwerken en dan zijn ze klaar! Zelfgemaakte kerst-onderzetters. Echte sfeermakertjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen