maandag 12 december 2016

DIY CHRISTMAS | Kerst-tak met granny kerstballen

 
Ik spotte deze toffe creaties laatst ergens op het internet. Granny circles kerstballen! Vond ze zo leuk, dat ik besloot om ze zelf ook te gaan maken. En dat deed ik dus. En dit zijn ze geworden dus, haha. In de kleuren groen, rood en wit! Heerlijke kerstkleurtjes, als je het mij vraagt. Ik hing ze aan een tak, omdat wij dit jaar geen kerstboom hebben staan.

En ik hing de gezellige tak, toen hij af was, aan een kapstokje in onze serre. Al kan zo'n kerst-tak volgens mij ook heel leuk staan voor bijvoorbeeld een smal raampje ofzo, ergens anders in huis.
 
Knutsel ingrediënten:
- Een paar 'oude' kerstballen
- Garen in verschillende kleurtjes (katoen of wol)
- Een haaknaald
- Een schaar
- Katoenballetjes (cotton balls)
- Naaigaren
- Naald
- Tak
- (Soort van) pailletten figuurtjes
- Houtlijm
- Stukje touw

 
 
Wanneer je het (katoen of wol) garen, de haaknaald en de 'oude' kerstballen voor je hebt liggen kun je beginnen met de granny kerstballen!
 
 
 
 
 
Haak de granny circles niet plat maar juist bol. (De steken hoef je dus niet of nauwelijks te meerderen). Zodat de kerstballen er straks als vanzelf in passen.
 
 
Haak voor elke kerstbal die je wilt maken twee granny circles. (Hoe groot ze precies moeten worden is een beetje afhankelijk van jouw 'oude' kerstballen, die van mij hoefden maar vier toeren breed).
 
 
Nog eventjes snel de touwtjes wegwerken.
 
 
 
 
 
En dan kun je beginnen met het vastnaaien van de granny circles aan mekaar. Dit doe je als het ware om één van je oude kerstballen heen.
 
 
Tadaa! Eerste kerstbal is ready. Leuk issie hè?
 
 
Ons hondje vond het allemaal wat minder leuk. Die verveelde zich alweer, haha!
 
 
Maar ik ging nog even door, en maakte er nog twee granny kerstballen bij!
 
 
En toen was het tijd voor de katoen balletjes! Ik vond deze leukertjes bij de Action!
 
 
 
 
 
 
 
En maakte daarvan twee slingertjes.
 
 
 
 
 
 
 
Voordat ik m'n kerstballen en m'n katoenbal-slingertjes aan de tak vastknoopte versierde ik die eerst nog even met een beetje garen. (Zie foto's).
 
 
 
 
 
Maar toen ik die daarna trapsgewijs had vastgeknoopt vond ik het takje nog steeds wat kaal. Ik plakte er daarom met houtlijm (die transparant opdroogt!) nog een paar leuke kerstige versiersels op!
 
 
Die lijm eventjes goed laten drogen en dan hoef je alleen nog een touwtje te bevestigen! Waaraan je je kerst-tak op kunt gaan hangen.
 
 
Merry Christmas everyone!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen