woensdag 28 december 2016

DIY FELT | Bloemenbroche van vilt

 
Ik verbaasde me erover hoe snel deze leukerd af was! Zo'n bloemenbroche kun je dus ook heel prima nog even op het allerlaatste moment maken. Voor een jarige of voor een andere soort van feestvarken! Ik maakte deze voor m'n moeder. Zij was vorige week jarig!

Vlak voor Kerst. En daarom gebruikte ik gezellige kerstkleurtjes! Deze manier van een viltbloem maken kwam ik hier tegen op het internet. De blaadjes verzon ik er zelf bij. Het 'kaartje' ook. Ik vind het een leuk geheel geworden! Wil je hier ook iemand blij mee gaan maken? De fotootjes hieronder vertellen je hoe ik 'm in elkaar knutselde.
 
Knutsel ingrediënten:
- Drie kleurtjes vilt
- Veiligheidsspeld
- Naald en draad
- Schaar
- Drie kleurtjes karton
- Alleslijm
 
 
 
 
Als eerste knip je de bloemenblaadjes uit je zelfgekozen kleur vilt. Eigenlijk zijn dit gewoon vijf halve rondjes op een rij, heel grappig!
 
 
 
Daar haal je met je naald, aan de onderkant, een draadje doorheen. Welke je vervolgens aantrekt zodat dit leuke bloemetje ontstaat!
 
 
 
 
Daarna knip je de groene blaadjes uit. Tenminste, ik koos voor de kleur groen. Ik knipte een soort van snorretje uit (zie foto) die ik vervolgens dubbelvouwde en vastzette met een stukje draad.
 
 
 
 
En dan kun je de blaadjes onder het bloemetje vastnaaien.
 
 
 
Waarna je kunt beginnen met het bevestigen van het (bruine) bloemenknopje en de veiligheidsspeld.
 
 
 
 
Dit deed ik gelijktijdig. Aan de achterkant naaide ik de veiligheidsspeld vast, met behulp van een klein stukje vilt (zie foto's). En tegelijkertijd naaide ik aan de voorkant het bruine knopje vast, in het midden van de bloem.
 
 
 
Leg daarna een paar dubbele knoopjes in het draad, knip de draadjes vervolgens af, en klaar is je bloemenbroche!
 
 
 
 
 
Ik vond het leuk om de broche 'op' een kaartje te geven. Oogt nog net even iets feestelijker!
 
 
Happy birthday Mam!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen