zaterdag 3 december 2016

DIY FLIPPO'S | Gitaar plectrum maken van een flippo


Misschien ken je ze nog wel? Flippo's! Die ronde plastieken schijfjes met stripfiguurtjes d'r op. Ze zaten vele jaren geleden (ergens in de jaren negentig) in de chips van Smiths. Om te sparen of om mee te flippo'en. Beide deed ik destijds, en dat allebei even enthousiast, haha! En daarom heb ik nu nog steeds een grote bak vol met van die kleurrijke leukertjes staan.

Tenminste, daar kwam ik laatst dus achter, toen ik ze op onze zolder tegenkwam. Ik werd zo blij van al die gezellig plaatjes! En ze zetten me (natuurlijk, haha) aan het denken... 'Daar kan ik vast toch nog wel iets leuks mee doen?' Ja! Bijvoorbeeld een gitaar plectrum maken. Zoals ik ook al wel eens had gedaan toen ik een tiener was. Dus ik weet ook zeker dat het echt werkt. Gitaar spelen met een flippo wil heel prima! (Tenzij je prof speelt, ik ben slechts een matig amateurtje).

Knutsel ingrediënten:
- Flippo('s)
- Schaar
- Eventueel een fijn schuurpapiertje

 
Ik kwam echt de allerleukste plaatjes tegen!
 
 
Maar voor mijn zelfgemaakte plectrums koos ik bewust voor wat plaatjes met een muziek thema. Die zaten er namelijk ook tussen!
 
 
 
Wanneer je de flippo in de vorm van een plectrum gaat knippen kun je misschien even een bestaande plectrum als voorbeeld gebruiken. Dan weet je in ieder geval dat je hem ongeveer op de juiste grootte uitknipt. Maar natuurlijk kun je dit ook op gevoel doen!
 
 
Ik knipte er meteen drie. Vind het wel leuk om een serietje te hebben. Wat je na het knippen eventueel nog kunt doen, om je plectrum echt mooi af te maken, is de randjes lichtelijk schuren met een fijn schuurpapiertje. (Misschien vooral een aanrader wanneer je zo'n flippo plectrum als cadeautje weg wilt geven). Schuren hoeft echter niet perse! Want je zult merken dat de randjes vanzelf mooi smooth worden, waarschijnlijk al na een aantal keer spelen.
 
 
Cool hé! Vind ze wel stoer geworden. Blij mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen