donderdag 8 december 2016

DIY POLYMER CLAY | Zelf stempels maken van klei en knopen


Knopen zijn goed voor meer dingen dan alleen maar het functioneren als sluiting, haha. Ja, ik wist dat eerst ook niet maar je kunt er bijvoorbeeld ook stempels mee maken! Dit deed ik laatst namelijk. Hoe gaaf is dat? Met een paar van m'n allermooiste knopen, die ik nog ergens in m'n knutselkast had liggen.

Ik maakte de stempels van polymeerklei. Dit klei wordt, na het bakken in de oven, keihard. Ideaal voor stempels dus! Ik ga de stempels in de toekomst vooral gebruiken voor het stempelen in klei! Want met inkt op papier stempelen gaat met deze leukertjes helaas niet.

Knutsel ingrediënten:
- Een paar mooi versierde knopen
- Polymeerklei
- Oven
 
 
Ik koos voor blauwe polymeerklei.
 
 
 
En voor deze vier toffe knopen.
 
 
 
 
Maak de klei warm in je handen en rol een stukje klei uit tot een soort van kegeltje. Zet die vervolgens rechtop en druk daarna één van je knopen boven op het kegeltje klei. (Zie foto's).
 
 
Druk die knoop zachtjes door totdat het kegeltje klei mooi rond en plat is geworden. Je kunt dan voorzichtig de knoop van het klei afhalen. (Zie foto).
 
 
Doe dit ook met de rest van je klei en knopen!
 
 
En dan kunnen je stempels de oven in! Meestal moet polymeerklei een half uurtje worden gebakken op een graad of 110.
 
 
 
Toen de mijne klaar waren was het tijd om ze te testen. Yes, helemaal tevree! Daar ga ik zeker nog lang plezier van hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen