maandag 5 december 2016

DIY SINTERKLAAS | Chocolade breekplaat

 
Dit laatste Sinterklaas DIY-je (van dit jaar dan hè;)!) is echt om te smikkelen! Ik maakte het gisteravond samen met Frank. (Gezellig, saampjes:)!) Van een heleboel chocola! En van snoepgoed dat rond 5 december altijd in de winkels ligt. Gezond is anders maar voor één keertje mag, ja toch? Vanavond gaatie helemaal opgegeten worden, denk ik, haha!

Want dan vieren we Sint met een groepje familie! We gaan het gezellige Sint spel spelen. (Misschien ga ik dat spel volgend jaar wel als een DIY-je met jullie delen!) En ondertussen stoppen we af en toe natuurlijk wat lekkers in onze mond. Als je nu ineens heel veel zin krijgt om dit voor vanavond nog te gaan maken dan weet ik niet of dat lukken gaat... Maar vier je Sinterklaas dit jaar later dan vandaag? Dan is dit misschien een leuk idee! (Al kun je dit ook juist na het heilig avondje nog heel prima maken, van chocoladeletters en/of snoepgoed dat over is).
 
Knutsel ingrediënten:
- 900 gram chocolade (300 gram wit, 300 gram melk, 300 gram puur)
- Marsepein aardappeltjes
- Pepernootjes
- Taaitaai poppetjes
- Smarties
- Bakplaat
- Bakpapier
- Pan en glazen kom
 
 
 
Dit ideetje stond in het Jumbo magazine van afgelopen maand! Misschien heb je dat krantje nog wel ergens liggen?
 
 
 
 
Nadat je de te grote snoepgoed kleiner hebt gesneden kun je ook al beginnen met het smelten van de chocola. Smelt alle drie de soorten apart van elkaar. Zo krijg je later die mooie kleurspeling in de breekplaat, en het smaakt ook nog eens beter! Om de eerste twee soorten chocolade goed vloeibaar te houden zetten wij die eventjes, in kommetjes, in een schaal met heet water. Werkte super!
 
 
 
 
En dan kun je de chocola op de bakplaat (met bakpapiertje erop) gaan gieten! Dit is heel leuk om te doen en om te zien!  
 
 
Schud naderhand nog even een beetje (zachtjes) aan de bakplaat zodat alle chocola mooi in mekaar overloopt. Wauw, net een kunstwerkje!
 
 
Oké, en dan kun je beginnen met versieren! Daar kun je alle tijd voor nemen want die chocola blijft wel eventjes vloeibaar.
 
 
Tadaa! En daarna ging deze breekplaat de koelkast in! Ik weet niet precies hoeveel uurtjes dit nodig heeft om echt goed hard te worden, maar in het Jumbo krantje staat 2 uur. Ik heb alleen iets meer chocola gebruikt dan dat recept dus ik denk dat die van ons ietsje langer tijd nodig had. Het maakte voor ons in ieder geval niet uit, we lieten hem sowieso de hele nacht in de koelkast staan. Met een folie-tje erover.
 
 
 
Zonet maakte ik ook nog eventjes een paar leuke fotootjes, want met daglicht kun je nog beter zien hoe mooi (en lekker) die is geworden!
 
 
En daarna ging ik hem breken! Aaah, zonde! Haha. Maar wij gaan vanavond ergens anders Sint vieren en het leek me handiger om het dan op een bordje mee te nemen. En oja, op deze manier kon ik natuurlijk ook stiekem even proeven!
 
 
 
Goedgekeurd hoor! Delicious. Iedereen heel veel Sint plezier toegewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen