woensdag 5 april 2017

DIY CARDIGAN | Vest haken

 
Misschien denk je dat het een hele klus is. Tenminste dat dacht ik voorheen wel altijd. Een vest haken! 'Daar gaat vast enorm veel tijd in zitten?' 'Dat is zeker behoorlijk ingewikkeld?' Nee hoor! Eigenlijk helemaal niet. Met dit patroontje dan hè;).

Want een vest haken op deze manier gaat supersnel en is supersimpel! Vooral als je deze voor een kleine maakt. Maar ik heb er ook eens één voor mezelf gehaakt en ook daar was ik helemaal niet heel erg lang mee bezig! Dit is overigens niet een zelfbedacht patroontje hoor. Geen idee wie hier ooit mee is begonnen, een slimme creatieveling in ieder geval, haha!
 
Knutsel ingrediënten:
- Bolletjes garen
- Haaknaald
- Naald
- Schaar
- Eventueel knoopjes
 
 
Ik kocht deze twee bolletjes garen bij de Zeeman. (En maakte dit roze witte vestje voor m'n nichtje van twee. Beide bolletjes zijn opgegaan!)
 
 
 
Dit vestje bestaat eigenlijk voornamelijk uit maar twee (grote) granny zeshoeken. Als je eerder al eens een granny square hebt gehaakt dan is zo'n granny zeshoek ook vast geen probleem:). Haak eerst vijf lossen.
 
 
Haak die vijf lossen vervolgens tot een cirkel.
 
 
En haak dan drie lossen, die functioneren als je eerste stokje!
 

Haak daar nog twee stokjes bij en haak direct daarop twee lossen. Haak daarna weer drie stokjes, dan weer twee lossen, dan weer drie stokjes, enzovoort.
 
 
Totdat je zes keer drie stokjes in je cirkel hebt gehaakt! Dit is de allereerste toer van je granny zeshoek.
 
 
 
 
En vanaf die allereerste toer haak je dan rustig verder. (Alleen in de hoekjes haakte ik in plaats van twee lossen drie lossen). Totdat je eerste zeshoek groot genoeg is!
 
 
Haak daarna nog precies net zo eentje.
 
 
En wanneer ook die af is kun je al aardig goed zien hoe dit vestje er uiteindelijk uit komt te zien. (Op dit punt kun je eventueel ook even kijken of het vestje goed gaat passen).
 
 
 
En dan kun je beginnen met het aan elkaar naaien van de twee zeshoeken. Dit doe je aan de achterkant (je kunt zelf bepalen wat de achterkant wordt) en ook de bovenkant van de mouwtjes moeten dicht worden gemaakt.
 
 
 
 
En alles wat er dan nog mist is een randje rondom. Bij het groen-bruin-gele vestje dat je op de allereerste foto ziet staan maakte ik een roezelrandje. Bij dit roze witte vestje maakte ik een simpel randje van alleen maar vasten.
 
 
En dan issie klaar! Nou ja, bijna dan, want ik heb besloten hier nog een paar mooie knoopjes op te naaien. Maar dit moet nog gebeuren dus heb daar helaas nog geen fotootje van.
 
 
Kijk, dit is de vest die ik vorig jaar voor mezelf haakte:)!
 
 
En dit schattige vestje heb ik gemaakt voor een baby van dik een half jaar oud. Ook al zin om zo'n vestje aan de haak te slaan:)?

2 opmerkingen:

  1. Héél leuk patroon! Die baby zal er knusjes in zitten!
    Fijne dag, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hè:)? Niet zelf bedacht hoor, haha!

      Verwijderen