donderdag 1 juni 2017

DIY RUGS | Vloerkleed haken, deel twee

 
Het is alweer een heel aantal maandjes geleden dat ik vloerkleed haken, deel één met jullie deelde. Daarin laat ik jullie zien hoe ver ik destijds was met dit projectje, al een aardig endje op weg wel. Maar laatst heb ik 'm dan eindelijk echt eens helemaal afgemaakt! Voor Rafa, ons hondje, om lekker op te liggen:). Ik ben erg blij met het resultaat! Lekker vrolijk! En ik vind het materiaal waarmee ik heb gewerkt ook zo leuk. Oude T-shirts!

Wist je dat? Dat je een vloerkleed kan haken met oude shirts? Ik kwam dat idee een keertje op het internet tegen en wilde dat zelf ook eens proberen. Dus ik op naar de kringloop! Want daar haalde ik de shirts voor een klein prikkie. Ik koos voor allerlei verschillende kleurtjes die ik leuk vind maar je zou natuurlijk ook voor één of twee kleurtjes kunnen gaan! Of voor wit of voor zwart bijvoorbeeld.
 
Knutsel ingrediënten:
- Oude shirts (ik heb ongeveer 10 gebruikt voor een kleedje van ruim 75cm breed)
 - Haaknaald nummer 10
- Schaar
 
 
Check, check, check!
 
 
 
Oké, om het shirt-garen te creëren moet je strookjes uit de shirts (voor- en achterkant) gaan knippen. Dit doe je horizontaal! (Zie foto's). 



 





 
En wanneer je alle strookjes hebt geknipt kun je deze aan mekaar gaan bevestigen door middel van geknipte gaatjes en een beetje handigheid. (Zie foto's).

 
(Wanneer je de strookjes een beetje aantrekt worden ze automatisch dunner en touweriger).

 
Op die manier komen alle strookjes aan mekaar vast te zitten...


 
En kun je het touw dat nu is ontstaan gaan oprollen tot een bol. Tadaa, je eerste bolletje shirt-garen is klaar!

 
Ik maakte dit bolletje aan het shirt-garen van m'n vloerkleed vast door middel van een knoopje. Nu moet je niet te veel van dit soort dikke knoopjes in je kleed willen hebben denk ik. (Die 'knoopjes' door middel van de geknipte gaatjes zijn veel dunner en zachter). Maar een paar kunnen vast geen kwaad.

 
Waar ik tijdens het haken elke keer erg op lette is dat ik de knoopjes aan de achterkant probeerde te 'frutselen', zodat de bovenkant zo goed als knoopvrij bleef.

 
Verder haakte ik mijn vasten elke keer alleen in het achterste lusje van de vasten. Daardoor kreeg het kleed een leuk structuurtje!


 
:)!

 
En toen besloot ik op een heerlijke dag buiten verder te haken;).
 
 
 
 
Al snel kwamen de laatste beetjes shirt-garen in zicht!






 
Het afwerken van dit kleed ging eigenlijk net zo zoals ik ook bij andere haakwerkjes doe/deed.

 
En toen was hij (eindelijk!) klaar!


 
Dit unieke vloerkleed(je) waar ook ons hondje best wel blij mee is! (Hij gaat er uit zichzelf vaak op liggen;)). Krijg jij ook al zin om zelf eentje te gaan maken:)?

4 opmerkingen:

  1. Superleuk!! Mooie kleurtjes!
    Ik heb ook wel eens met T-shirts gehaakt, maar ik knipte ze zigzag zodat je minder moest knopen. En het werkte wel redelijk zwaar vond ik. Maar toch... als ik dit zie, wil ik meteen mijn kleerkast gaan opruimen, ik heb nog wel wat oude shirts! En ik heb ook wat beestjes die hier graag op zouden slapen (4 katten) :-)
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je:)! Zigzag knippen, net zoals in het filmpje dat Ageeth hieronder deelde denk ik? Ik kende die manier dus helemaal nog niet! Veel makkelijker wel, wanneer je niet al die losse stukken na het knippen nog weer aan elkaar moet 'lijmen'. Haha, klinkt leuk jouw plannen! Ik denk dat ook katten wel dol zijn op zo'n heerlijk kleedje!

      Verwijderen
  2. Ik hou van hergebruiken, zeker met je mooie resultaat! Ik knipte, net als Sigrid, garen uit een stuk. Dat zag ik hier: https://www.youtube.com/watch?v=O7skctYhGx4

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh hey, dat is een handige manier zeg! Dan zit je idd ook niet met die knoopjes, ideaal. Bedankt voor het delen:)! Ga ik bij een volgend shirt-garen projectje zeker proberen!

      Verwijderen