zondag 7 augustus 2016

DIY BIRTHDAYS | Pompom slinger


Vandaag laat ik slinger nummer 3 aan jullie zien. De pompom slinger. Vind het misschien nog wel de leukste tot nu toe! (Zie hier ook: slinger nummer 1 en slinger nummer 2). Ik heb hem in dezelfde kleurtjes als de granny slinger gemaakt. Dan passen ze straks, als ze hangen, gezellig bij mekaar. Leukjes!

Pompoms. Wie kent ze niet? Ik wel, maar de techniek die ik nu gebruikt heb om ze te maken, die kende ik nog niet. De twee-ronde-kartonnetjes-met-gat-erin methode heb ik als kind geleerd. Maar deze, voor mij een nieuwe, manier gaat toch ietsje sneller en dat is best wel fijn. Vooral wanneer je er elf gaat maken... Kijk maar mee!

Je wikkelt het garen rondom je vingers. 
 
Voor ieder pompommetje wikkelde ik het garen 100 keer om m'n vingers heen.
 
Dan leg je het gewikkelde garen op een platte ondergrond.
 
Waaronder je vervolgens een, apart afgeknipt, touwtje garen legt.
 
Die knoop je om het bundeltje garen.
 
Zoals dit. En die maak je daarna, met wat dubbele knoopjes, goed strak vast.
 
En dan kun je gaan knippen. (Zorg dat je de twee lange touwtjes niet per ongeluk afknipt, die heb je later nog weer nodig).
 
En dan komt het er ongeveer zo uit te zien. Als een pompom die nodig naar de kapper moet, haha.
 
Klaar al! Je zou hem natuurlijk nog strakker kunnen knippen maar ik vind hem zo al helemaal leuk.
 
En dan nu het gekrulde touw waaraan ik mijn pompoms bevestigde!
 
Pak van alle kleurtjes, die je voor jouw pompoms hebt gebruikt, hele lange stukken garen en maak die vast aan bijvoorbeeld een deurkruk. (Je kunt ook iemand anders vragen het garen even vast te houden).
 
En dan draaien maar.
 
Totdat het garen genoeg is gedraaid. Je slaat het garen nu dubbel en je haalt het uiteinde van de deurkruk af. En dan loslaten maar! Het garen doet vanzelf z'n werk; hij maakt nu een mooi gekrulde stevige touw voor je, waaraan jij je pompommetjes kan gaan knopen.
 
Kijk, superleuk geworden!
 
D'r alleen nog even een knoopje inleggen.
 
En dan kun je nu beginnen met het vastknopen van de pompoms aan het touw. Hiervoor gebruik je dus de twee langere touwtjes, die als het goed is gewoon nog aan je pompoms vastzitten.
 
Knutseldefrutsel!
 
Klaar!
 
Ik ga hem in deze lamp van ons hangen, denk ik.
 
Al moettie nu eerst nog even, samen met de andere slingers, geduld hebben en in de kast wachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten