vrijdag 19 augustus 2016

DIY BRACELETS | Kralen armband weven, deel één


De zomer is terug! Yes! Dus ik ging lekker buiten knutselen. Een kralenarmbandje weven. Had dat nog nooit eerder gedaan maar toen ik dit idee op het internet voorbij zag komen wilde ik 't meteen gaan proberen! Dus ik ging vervolgens snel tussen mijn knutselspulletjes snuffelen:). Voor deze armbandjes heb je redelijk kleine kraaltjes nodig en daar had ik gelukkig nog een paar van liggen. Niet zo heel veel verschillende kleurtjes meer dus het armbandje is daardoor redelijk simpel geworden, maar alsnog vind ik 'm erg leuk!

Op het internet kwam ik hele mooie en gekleurde geweven kralenarmbandjes tegen, met de allerleukste motiefjes. Maar omdat ik het nu met één kleurtje moest doen, en een paar houten kraaltjes, is deze van mij een beetje anders geworden. Daarom noem ik dit berichtje deel één. (Hierin kun je zien en lezen hoe je een kralen weefraam van een doos maakt en hoe het maken van zo'n armbandje ongeveer in zijn werk gaat). In deel twee wil ik jullie laten zien hoe je patroontjes in zo'n armbandje kunt weven en hoe zo'n armbandje nog veel leuker wordt wanneer je meerdere kleuren gebruikt. Maar dat dus later een keer. Nu eerst mijn allereerste geweven kralen armband!

Om het armbandje te kunnen weven heb je een weefraam nodig. Deze zijn uiteraard bij verschillende hobbywinkels en webshops verkrijgbaar (wordt ook wel kralen weefraam genoemd) maar als je, net als mij, meteen wilt beginnen en je hebt er (nog) geen dan kun je ook een doos gebruiken!
 
Mijn voorkeur gaat uit naar een redelijk lange doos (40 cm) omdat je daardoor op het eind meer leeg touw overhoudt. (Waarom ik dit handig vindt; dat wijst zich later). Verder heb je een scherpe schaar of scherp mesje nodig.
 
Want de volgende stap is; geultjes snijden/knippen in de rand van de doos. De hoeveelheid geultjes hangt af van hoe breed jij jouw armbandje wilt. Die van mij heb ik 5 kraaltjes breed gemaakt. Daarvoor moest ik 6 geultjes snijden. (Niet te diep snijden, ongeveer 2 cm). Wil je bijvoorbeeld een armbandje van 7 kraaltjes breed? Dan moet je 8 geultjes snijden/knippen. (Altijd dus 1 geultje extra).
 
Ditzelfde doe je ook aan de andere kant van de doos. Er ongeveer vlak tegenover. (Heel precies komt dit niet). Daar sneed ik dus ook 6 geultjes in.
 
En dan nu het garen. Gebruik echter niet zomaar garen! Ik heb heel sterk quiltgaren gebruikt. Maar normaal gesproken gebruik je voor dit soort dingen sieraden draad. Ook wel bij de Action of Xenos te krijgen. Dat is extra sterk draad, dat niet zomaar stuk gaat.
 
Haal je garen of draad door het eerste en het tweede geultje. Maak daarin vervolgens even een knoopje zodat het garen/draad op z'n plek blijft zitten wanneer je de rest van het touw gaat spannen.
 
Het eerste touwtje ga je nu spannen. Via het 1e geultje trek je het touw naar de overkant van de doos. Het touw haal je ook daar door het 1e geultje, waarna je door het 2e geultje weer terug gaat naar de voorkant van de doos. Daar haal je het touw door het 2e geultje, waarna je door het 3e geultje weer met het touw naar de overkant van de doos gaat...
 
Enzovoort!
 
Wanneer je alle touwtjes hebt gespannen (6 stuks!), zou je in het laatste touwtje eventueel weer een knoopje kunnen leggen. Maar je kunt hem ook gewoon tussen het karton laten hangen. (Bij mij wilde dat omdat het karton van de doos het touwtje goed en stevig vasthield).
 
En dan is het nu tijd voor de naald! Je knipt ongeveer een halve meter van je garen of draad af en haalt de naald daar doorheen.
 
Het uiteinde van je touw maak je met één of twee knoopjes vast aan het eerste gespannen touwtje in de doos. (Doe dit ruim van de kant van de doos af want door dit stukje 'lege touw' kun je straks gemakkelijker het slotje bevestigen!).
 
En dan nu eindelijk maar toch! De kraaltjes, haha.
 
Rijg ze op je naald. (Ik deed dus 5 per ronde, omdat ik mijn armbandje 5 kraaltjes breed maakte).
 
Haal je naald en het touw plus de kraaltjes vervolgens ONDER de gespannen touwtjes langs...
 
Breng dan de kraaltjes helemaal naar het uiteinde van je touw en druk de kraaltjes 1 voor 1, tussen de openingen van de gespannen touwtjes, naar boven...
 
Vervolgens haal je je naald bovenlangs (boven de gespannen touwtjes) door de oogjes van de kraaltjes...
 
Touwtje aantrekken maar en je eerste rijtje is ontstaan!
 
Herhaal dit zo vaak als dat nodig is.
 
Ik besloot mijn oranje kraaltjes te onderbreken door een paar, iets bredere, houten kraaltjes. (Wanneer je met jouw armbandje van smalle naar bredere kraaltjes wilt gaan moet je zorgen dat de overgang tussen die kraaltjes niet te groot is).
 
Na 2 rijtjes lichthouten kraaltjes besloot ik nog 1 rijtje, nóg iets bredere, donkerhouten kraaltjes erbij te weven.
 
Je ziet hier hoe het armbandje van smal naar breder gaat. (Eigenlijk is de overgang tussen de lichthouten kraaltjes en de donkerhouten kraaltjes al iets te groot, daardoor gingen die kraaltjes later wat krom staan).
 
Natuurlijk zou je zo'n armbandje op deze manier nog breder kunnen maken! Ik besloot hem echter, na de donkerhouten kraaltjes, weer smaller te maken.
 
Kijk eens! Hij is af.
 
En dan kun je het touw tussen de geultjes weghalen.
 
Onderin de touwtjes heb ik toen knoopjes gelegd, zodat de kraaltjes goed op hun plek blijven zitten.
 
Vervolgens heb ik de touwtjes in tweeën verdeeld omdat ik daar nog twee lichthouten kraaltjes wilde hebben.
 
Daarna heb ik alle touwtjes bij mekaar gebundeld en heb daar toen nog één donkerhouten kraal op geregen.
 
En dan is het alweer tijd voor het slotje! Een slotje heb je misschien nog liggen en anders kun je die eventueel bij de Action of bij de Xenos kopen.
 
De helft van de touwtjes haal je door het oogje van het slotje.
 
En daar leg je vervolgens een paar strakke knoopjes in.
 
Het overige touw kun je daarna op een redelijk mooie manier wegwerken door het touw met een naald door het donkerhouten kraaltje en door één van de lichthouten kraaltjes te halen.
 
Kijk zo. Je kunt het touw dan afknippen en de restjes verdwijnen vervolgens automatisch, onzichtbaar en verstopt, in de kraaltjes.
 
Een andere manier om het overige touw weg te werken is een vlechtje erin maken. Dat is misschien wat apart maar ik hou daar wel van.
 
Ook de andere kant van het slotje bevestig je op jouw favoriete manier.
 
En dan issie klaar! Jouw unieke handmade kralenarmbandje.
 
Nou ja, dit is de mijne dan. Superblij mee! Hopelijk jij ook met de jouwe!
 
To be continued... (Zie hier: Kralen armband weven, deel twee).

2 opmerkingen: