zondag 28 augustus 2016

DIY COASTERS | Tafelzeil onderzetters


Heb je nog een stukje leuk tafelzeil liggen? Wat lijm, een schaar, een perforator, een oud kartonnetje en nog een paar restjes wol plus haaknaald? Dan kun je deze ook maken! Originele onderzettertjes voor op tafel.

Ik had nog wat tafelzeil over van het stuk dat ik in het voorjaar kocht, voor onze terrastafel. Het restje heb ik nooit weggegooid want je weet maar nooit, haha. Ik zou d'r altijd nog iets leuks van kunnen maken. En dat heb ik nu dus gedaan. Onderzetters!

Ik heb even bij ons oud papier gekeken naar een kartonnetje. (Het hoeft niet hele dikke te zijn). Ik vond een pizzadoos!
 
Ik besloot vier onderzetters te maken dus ik knipte vier rondjes uit.
 
En uit het tafelzeil knipte ik er acht. Je moet namelijk de voor én achterkant van het kartonnetje bedekken met het tafelzeil.
 
Dit deed ik met behulp van lijm. De alleslijm van de Action werkt hiervoor heel prima.
 
Zorg er wel voor dat je het tafelzeil goed en strak op het karton bevestigd zodat er geen bobbeltjes in het zeil ontstaan.
 
Dit even goed laten drogen en dan kun je beginnen met de perforator.
 
Maak daarmee gaatjes in je onderzetters, helemaal rondom.
 
Zorg ervoor dat de gaatjes ongeveer even ver van mekaar verwijderd zijn, maar heel precies komt dit niet.
 
En dan is het tijd voor de randjes haken! Ik heb hiervoor wol garen gebruikt en m'n haaknaald nummer 3.
 
Haal het garen door één van de rondjes...
 
En haak vervolgens als het ware door de rest van de rondjes heen. In één rondje heb ik vier vasten gehaakt (welke naderhand lijken op stokjes). Haak alle rondjes op die manier vol. Daardoor ontstaat er een mooi zacht randje om je onderzetter heen! 
 
Kijk maar!
 
Nog even de losse touwtjes wegwerken...
 
En dan kunnen ze in gebruik genomen worden!
 
En wanneer je ze niet gebruikt kun je er een kleurrijk stapeltje van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten