donderdag 4 augustus 2016

DIY LEAVES & FLOWERS | Geperste en gedroogde bloemetjes en blaadjes

 
Bloemen en bladeren persen en drogen! Het is handig wanneer je hiervoor een bloemenpers in huis hebt. Dat is simpelweg gewoon de gemakkelijkste manier om bloemen te persen. Bladeren kunnen, wanneer ze in ieder geval al mooi plat zijn, ook heel prima tussen de bladzijdes van een dik boek. Maar bloemen zijn vaak wat opgezet en bol en kunnen wel wat perskracht gebruiken, willen ze uiteindelijk mooi plat worden.

Een bloemenpers heb je dus nodig, wil je geperste en gedroogde bloemen en/of bladeren maken. Of eventueel toch een dik boek wanneer je geen bloemenpers hebt. En verder heb je dus bloemetjes en blaadjes nodig. En toiletpapier. En dat was het ook al!

Deze stamt nog uit mijn kindertijd:).
 
Wanneer je een boek gaat gebruiken, zorg er dan voor dat dat één is die niet netjes hoeft te blijven. Bloemenblaadjes willen namelijk nog wel eens wat kleur afgeven. Of wanneer ze vochtig zijn (bijna alle verse bloemen bevatten redelijk wat vocht) zal het papier kunnen gaan kreukelen.
 
Dit hebben we allemaal wel in huis;), haha.
 
Vandaag ga ik deze zonnige geeltjes persen. Ik heb ze even in onze natuurgids opgezocht: Het is jakobskruiskruid.
 
Heej, wat voor een lieverdje kom ik daar ineens tegen:)?
 
Deze klavertjes drie vond ik zo leuk door het rode randje dat ze hebben.
 
Je legt hetgeen dat je wilt persen op een velletje wc-papier en die dek je af met nog een velletje.
 
Daar kun je dan weer nieuwe bloemetjes of blaadjes bovenop leggen en ook die dek je wederom af met nog weer een velletje wc-papier.
 
En ga zo maar door...
 
Totdat je klaar bent en de bloemetjes en de blaadjes klaar liggen om geperst te worden. De 'deksel' kan d'r nu dus op, even de schroefjes strak aandraaien en wachten maar...
 
Meestal laat ik ze een paar dagen drogen in de bloemenpers en daarna, wanneer ze plat genoeg zijn, gaan ze in, jawel...
 
Het dikke boek! Daar kunnen ze nog even verder in drogen en daar blijven ze mooi in, totdat ik wat creatiefs met die bloemetjes en blaadjes wil gaan doen. Heb je geen bloemenpers en ga je vanaf het begin af aan al aan de slag met een dik boek? Gebruik dan ook gewoon de velletjes toiletpapier en zet na die tijd even iets (heel) zwaars bovenop het boek. Ik denk dat het resultaat dan ook zeker niet zal tegenvallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten