woensdag 3 augustus 2016

DIY JEANS | Tie-dye spijkerbroek

 
Dit is momenteel de mooiste broek die in mijn kledingkast ligt! Mijn tie-dye spijkerbroek, die ik supertof vind geworden. Krijg je ook al zin om zelf textielverf te halen en aan de slag te gaan? Ik zal jullie hieronder kort uitleggen hoe het maken van zo'n broek ongeveer in zijn werk gaat.

Allereerst heb je een witte spijkerbroek nodig. (Een witte katoenen broek zou natuurlijk ook heel prima kunnen). Textielverf. (Ik heb hiervoor Dylon gebruikt maar ik weet dat je daarvoor ook bij de Action terecht kunt). Spuitflessen. (Hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid kleuren die je gaat gebruiken). Wat zout. Een emmer. Handschoentjes. Plastic zakken. En een heleboel elastiekjes.
 
De broek dompel je vooraf in een emmer met lauw warm water en een paar snufjes zout. (De verf zal daardoor nog beter gaan pakken). Even een tijdje laten weken en dan kan de broek er ook alweer uit. Vervolgens goed uitwringen. De broek moet goed vochtig zijn wanneer je gaat beginnen met verven, maar mag ook niet heel nat zijn.
 
En dan zijn de elastiekjes aan de beurt. Dit onderdeel is eigenlijk een kwestie van een beetje pletten, drukken en verfrommelen en dan een elastiekje erom! Dit proces herhaal je keer op keer en op die manier wordt de broek op den duur zo klein als dat je hierboven op de foto ziet. Ready to be painted! Daarna kun je de verf klaarmaken en in de spuitflessen doen. (Ik heb hiervoor een alternatief bedacht want kon geen spuitflessen vinden: Beslagflessen! Ook gewoon bij de Action te krijgen). Even een plastic zak onder de broek doen voordat je begint. En oja, ook zeker je handschoentjes niet vergeten, geloof me, haha.
 
En dan verven maar. Bij dit patroontje gelden eigenlijk geen regels. Gewoon hier en daar de kleurtjes opbrengen. Zorgen dat alles goed doordrenkt is. Dat de verschillende kleuren niet te veel in mekaar overlopen. En dat er geen stukje wit meer te zien is. (Witte stukjes zul je namelijk altijd wel weer tevoorschijn zien komen wanneer je de elastiekjes gaat verwijderen). Wanneer je daarmee klaar bent moet je dit 'jeans-pakketje' in een plastic tas stoppen en op een plekje te drogen leggen. Ik zou zeker 48 uur wachten totdat je de elastiekjes eraf gaat halen en de broek uit gaat spoelen. (Maar wil je dat de kleuren lichter uitpakken dan kun je dit natuurlijk eerder doen).
 
En dan wordtie dus zo! Zoals je ziet heb ik de kleuren bruin en groen gebruikt.
 
Zoiets vind je niet snel in de winkel.
 
Een tof uniek patroontje.
 
 Supergaaf toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten