dinsdag 6 september 2016

DIY YARN | Mini wandkleedje weven


Weven. Wat een leuke bezigheid! En zo heerlijk ontspannend ook. Als kind had ik dit al wel eens gedaan. Toen liep ik ook te frutselen met karton, touw en een naald. Maar daarna heb ik het nooit weer geprobeerd. Totdat ik twee week terug een DIY wandkleedje tegenkwam op het internet. Volgens mij op Pinterest.

Het leek me in ieder geval heel erg leuk om te maken! En dan in m'n eigen favo kleurtjes natuurlijk. Verder besloot ik ook nog wat meer 'eigen' dingetjes erin te gooien, zoals het takje en het gedraaide touwtje.

Wat je allereerst nodig hebt is een kartonnetje (hoeft geen hele dikke te zijn). Een schaar en een naald. En een paar mooie kleurtjes garen. (Ik heb wol garen gebruikt maar katoengaren kan ook).
 
Met de schaar knip je kleine inhammetjes in het karton. Boven en onder.
 
Zorg ervoor dat de inhammetjes ongeveer tegenover mekaar zitten. (Heel erg precies komt dit echter niet). Wikkel vervolgens het garen van boven naar beneden, van links naar rechts, tussen de inhammetjes! (Zie foto).
 
Ready! (De losse touwtjes, één aan het begin en één aan het eind, kun je eventueel vastzetten met een stukje plakband).
 
En dan zijn nu de kwastjes, nog voordat je begint met weven!, aan de beurt. Knip daarvoor vijf korte draadjes van je garen af...
 
Haal die door een aantal draadjes op je karton, aan de onderkant... (Zie foto).
 
Knip nogmaals één draadje af en leg die onder de lus... (Zie foto).
 
En knoop dat draadje vervolgens goed vast. (Zie foto). Tadaa! Jouw eerste kwastje is klaar.
 
Maak er op deze manier nog meer!
 
Totdat de onderkant van jouw weefwerkje vol zit. Leukjes!
 
En dan kun je nu beginnen met weven. Knip een lang stuk draad af van het kleurtje dat je als eerste wilt gaan gebruiken.
 
Haal dat draad vervolgens om en om, horizontaal, door de draadjes op je karton. Je werkt van beneden, vanaf de kwastjes, naar boven.
 
Ga heen en weer totdat je graag weer een ander kleurtje wilt gaan gebruiken.
 
Het touwtje dat je hebt gebruikt kun je gewoon afknippen en eerst links laten 'liggen'.
 
Met het nieuwe touwtje ga je als het ware verder daar waar je met het vorige touwtje bent opgehouden.
 
Zo kun je allerlei kleurtjes verwerken in jouw wandkleedje!
 
Wanneer je klaar bent haal je het werkje van het karton af...
 
En knip je de touwtjes aan de achterkant doormidden.
 
De onderste touwtjes werk je vervolgens 'weg' in de kwastjes (door knoopjes erin te leggen).
 
De touwtjes aan de zijkanten laat je verdwijnen door er een knoopje in te leggen...
 
En het overgebleven draad 'weg' te naaien...
 
Aan de achterkant.
 
In de touwtjes aan de bovenkant leg je knoopjes, zodat het kleedje niet zal gaan rafelen.
 
Knip die touwtjes nog niet af want je bent ze nu nodig om er het stokje (takje) aan te bevestigen!
 
Doe dit door middel van knoopjes leggen. De overgebleven touwtjes knip je vervolgens gewoon af.
 
En dan mist nu alleen nog het touwtje, waaraan je hem op kunt hangen!
 
Ik maakte een gedraaid touwtje van verschillende kleuren garen. Knip een paar hele lange stukken af...
 
Vouw die touwtjes dubbel en bevestig ze ergens aan vast zodat je het draad kan gaan draaien...
 
Kijk, zo!
 
Haal daarna het draad los, laat de touwtjes vervolgens vieren en dan wordt er vanzelf een prachtig touwtje voor je gewikkeld.
 
Nog even een knoopje erin.
 
En dan kun je het touwtje om het takje schuiven.
 
Mooitjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten