dinsdag 4 oktober 2016

DIY LANTERNS | Granny square sfeerlichtje


Dit sfeerlichtje maakte ik, volgens mij, ongeveer twee jaar geleden. Toen ik net had leren haken. En toen ik ook al zo dol was op de granny square, haha. Dit lichtje past superleuk bij de herfst, al gebruik ik deze kleurtjes het liefst gewoon in elk seizoen hoor. M'n lievelingskleurtjes!

Wanneer je het lichtje vervolgens op een leuk plateautje zet en je er wat herfstige decoratie omheen legt dan maak je het plaatje echt af. Een stukje herfst in huis! I just love it.

Ik haakte allereerst drie granny squares van drie toeren. Hoe groot jouw granny squares moeten worden, en hoeveel je er precies nodig hebt, ligt natuurlijk een beetje aan het formaat van de glazen pot die je hiervoor gaat gebruiken. Ik heb destijds gewoon een willekeurige groentepot uit de kast getrokken.
 
Wanneer je de granny squares rondom aan elkaar hebt genaaid begin je vanaf de onderkant van de granny squares naar beneden te haken. Al snel zul je daarna naar het midden toe moeten gaan haken, dit doe je door steken te minderen, zodat je haakwerkje kleiner zal worden. (Zie foto).
 
Wanneer de onderkant klaar is kun je het haakwerkje al even om de pot schuiven om te kijken hoeveel je nu nog, vanaf de granny squares, naar boven moet haken.
 
Aan de bovenkant van mijn haakwerkje haakte ik uiteindelijk nog een leuk roezelrandje.
 
En om het helemaal af te maken bond ik nog twee dennenappels rondom de hals van de pot. Het haakwerkje blijft hierdoor trouwens ook goed op z'n plek zitten!
 
Enjoy autumn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten