vrijdag 11 november 2016

DIY CROCHET | Mokwarmers haken


Mokwarmers. Voordat ik ze een tijdje terug op Pinterest tegenkwam wist ik niet eens dat deze dingen bestonden, haha. Ze zijn bedoeld om warme drankjes langer warm te houden. Voor mijn theetjes heb ik dat niet nodig, die drink ik vaak snel genoeg op. Maar voor warme chocolademelk... Heel erg handig wel, lijkt me!

Heerlijk zo'n mok vol met warme chocolade! Je kent het vast wel. Helemaal wanneer het buiten guur en koud is! Alleen wel jammer dat dit overheerlijke drankje toch vaak de neiging heeft om heel snel af te koelen. Deze mokwarmers zijn daarvoor dus de oplossing, zeggen ze. Ik besloot er twee te haken. Eén voor mij en één voor mijn lief.

 Begin met het haken van een ketting die om de onderkant van je mok past. Haak deze ketting vervolgens ietsje langer dan dat. Dat extra stukje heb je aan het eind namelijk nodig om je mokwarmer te kunnen sluiten.
 
Terughakend over de ketting haakte ik vasten...
 
En toen begon ik met het beginnetje van de granny stripes, in een andere kleur.
 
 Ik had nog nooit eerder granny stripes gehaakt dus ik deed eigenlijk maar wat, haha. Het leek me logisch om in elke vaste stokjes te haken. Die elke keer, na drie stokjes, onderbroken werden door één of twee lege plekje(s).
 
En dan, vanaf die 'abnormale' eerste rij granny stripes, kun je op de 'normale' granny manier verder haken.
 
In totaal haakte ik 4 granny stripes.
 
Die ik vervolgens afrondde met twee rijtjes vasten.
 
En daarna haakte ik aan de boven- en onderkant nog een roezelrandje!
 
Schelpjes noemen ze dit ook wel.
 
 En toen was de basis af! Zoals je ziet heb ik de roezels niet over de gehele lengte gehaakt. Het begin en het eind liet ik vrij. Later in dit berichtje zul je zien waarom!
 
 Oja, nog eventjes de draadjes wegwerken ook!
 
A red and a blue one! 
 
En dan is het nu tijd voor de cutie pie beertjes! Dit berenkopje bestaat uit een cirkel van drie toeren van stokjes, met daaraan twee schelpjes (oortjes). Verder haakte ik nog een cirkel van 1 toer stokjes en 1 toer vasten (snoetje). En nog een cirkel van 1 toer vasten (neusje).
 
Die onderdelen naaide ik vervolgens, in de juiste volgorde, op mekaar. (Zie foto). De oogjes en het mondje naaide ik er als laatste op.
 
Ongeveer in het midden van de mokwarmers bevestigde ik de berenkopjes.
 
En toen restten alleen nog de knoopjes!
 
Trek de mokwarmer even over de mok, zodat je kunt zien waar de knopen ongeveer moeten komen.
 
Klaar al! De knoopjes haal je gewoon door een paar van de gaatjes in de granny stripes.
 
Oké, de schattige beertjes kijken misschien een beetje grumpy, haha...  
 
 Maar leuk zijn ze wel! Of niet dan? Ik vind van wel. En nu maar hopen dat ze ook echt 'werken'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten