woensdag 9 november 2016

DIY SINTERKLAAS | Sinterklaas armbandjes


Het duurt nu niet lang meer, nog een paar daagjes, en dan komt Sinterklaas ons land weer bezoeken! Gezellig! En in het kader van dat oer-Hollands feestje ga ik de komende weken een paar toffe Sinterklaas DIY-jes met jullie delen. Zoals, allereerst, deze kleurrijke Sint armbandjes!

Die je bijvoorbeeld kunt dragen tijdens de intocht of het heilig avondje zelf. Ook voor kinderen trouwens erg leuk om te maken! Al hebben ze dan wel eventjes hulp nodig met de oven, waarin het polymeerklei (bijv. fimo klei) afgebakken moet worden.

Want dat is wat ik voor deze DIY o.a. gebruikte. Polymeerklei. Maar misschien nog belangrijker dan dat (want je zou de polymeerklei eventueel natuurlijk kunnen vervangen door luchtdrogende klei) zijn de Sint stempels. Volgens mij zijn die namelijk niet heel gemakkelijk in de winkels te vinden maar ik vond ze bij de Hema! Een zakje vol met gave Sinterklaas stempels. En nadat ik die had gekocht ontstond ineens dit ideetje in m'n hoofd.
 
Ik draaide bolletjes van de klei en drukte ze een beetje plat.
 
Pakte daarna een aantal van die leuke Sinterklaas stempels erbij...
 
En drukte die in de klei-rondjes.
 
Zo maakte ik er drie. De Sint, een Piet en een cadeautje.
 
Vervolgens gebruikte ik een satéprikker om aan beide kanten van het klei-rondje een gaatje te maken.  
 
Kijk, zo! En daarna kunnen ze ook al de oven in.
 
Voor een half uurtje. En dan zijn ze als het goed is klaar (en keihard). Nog eventjes een beetje af laten koelen en dan kun je verder met het maken van je armbandje(s)! Wat je nu nodig hebt is garen. Ik gebruikte borduurgaren. Omdat dit redelijk dun garen is en de gaatjes in de klei-rondjes niet heel groot zijn.
 
Ik knipte daar drie strengen van, van drie verschillende kleurtjes.
 
En dat dan twee keer. Haal die strengen door de gaatjes in het klei zoals je op de foto hierboven ziet.
 
En leg daarin dan twee knoopjes. Aan iedere kant één. (Zie foto).
 
Vervolgens maakte ik de bandjes van mijn armbandjes mooier door op een bepaalde manier knoopjes te leggen in het garen.
 
Ik weet niet hoe deze methode precies heet maar volgens mij is het een onderdeel van macramé, een handwerktechniek.
 
Ik knoopte één kleur garen om de andere twee kleuren... (Zie voorgaande foto's).
 
En herhaalde deze handeling nogmaals 9 keer.
 
Voordat ik met een andere kleur begon. Zo knoopte ik al mijn drie de kleurtjes, om en om.
 
Totdat m'n armbandje lang genoeg was.
 
Daarna vlocht ik aan elk uiteinde nog een vlechtje...
 
 En toen was mijn eerste Sint armbandje klaar!
 
Ook van de Sint en van één van de Pieten maakte ik een armbandje, op exact dezelfde manier.
 
Tadaaa! Ready. Gaaf hè! Ga jij ook zo eentje maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten