maandag 2 januari 2017

DIY CLAY | Wierookhouder van klei


Allereerst iedereen een heel gelukkig 2017 toegewenst! Ik hoop dat ik ook in dit jaar weer een boel leuke DIY-jes met jullie zal gaan delen. M'n knutselinspiratie is in ieder geval nog lang niet op, haha! Zo maakte ik laatst deze wierookhouder van (luchtdrogende) klei. Ik ben dol op wierook! En dat ik de wierook-kegeltjes nu onder m'n zelfgemaakte houder kan zetten is extra leuk!

'k Heb laatst trouwens een nieuwe bron vol met leuke en gave DIY ideetjes ontdekt. Instagram! Ik weet dit bestaat al jáááren, ik ben enorm laat met het meedoen daaraan;). Maar ik heb het nu en daar spotte ik dus (onder andere) dit toffe idee:)!

Knutsel ingrediënten:
- Luchtdrogende klei (die van mij komt van de Action)
- Een mesje
- Een rietje
- Een beetje water
- Een roller (deegroller of bierflesje)
- Acrylverf
- Kwast(jes)
- Acrylic varnish (ook van de Action)

 
 
 
 
 
Als eerste maakte ik het plateautje waarop de wierook-kegeltjes komen te staan. Ik maakte hem rond maar je kunt jouw plateautje natuurlijk ook in een andere vorm maken. (Met het water kun je de randjes mooi glad maken).
 

 
'Wat ben je allemaal aan het doen? Woefwoef! Mmmm... Laat me es ruiken? Yum, smells good!!'
 
 
 
En na het plateautje maakte ik het tweede en laatste onderdeel. De kegel. Ik sneed hiervoor een driehoek uit het klei...
 
 
 
En maakte daar vervolgens met het rietje allemaal gaatjes in.
 
 
 
Daarna rolde ik de driehoek tot een kegel en boetseerde ik de klei randen met m'n vingers aan mekaar. Zoals je ziet hield ik aan de onderkant twee hoekjes te veel over. Die sneed ik d'r gewoon af, en klaar was m'n klei kegel!
 
 
Ook de onderste randjes maakte ik met een beetje water glad.
 
 
 
En toen ontdekte ik dat een paar van de gaatjes een beetje dicht waren gaan zitten, door het oprollen van het klei. Met m'n rietje maakte ik die weer open.
 
 
Vervolgens eventjes (boven een kachel) laten drogen!
 
 
En dan kun je met het verf aan de slag.
 
 
 
Ik gebruikte m'n lievelingskleurtjes.
 
 
 
 
Nadat de verf goed gedroogd was smeerde ik nog een laag acrylic varnish gloss (je hebt ook mat maar ik vond een glimmende laag erover wel leuk) over het verf.
 
 
Als je merkt dat de acrylic varnish de gaatjes versperren kun je het overtollige varnish er eventjes met een satéprikker uit'krabben'.
 
 
Vervolgens ook de acrylic varnish nog even goed laten drogen en dan is je wierookhouder klaar! (Alleen bestemd voor kegeltjes dus, tenzij je tijdens het kleien nog wat gaatjes in je plateau prikt (met bijvoorbeeld een satéprikker), dan wordt jouw wierookhouder ineens multifunctioneel). Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten