dinsdag 11 april 2017

DIY MACRAME | Rocky steen ketting

 
Vandaag wil ik jullie laten zien hoe je zo'n gave rocky macramé ketting kunt maken! Tof istie hè? Ik vind van wel:). Ik draag deze lichtbruine dan ook met veel plezier! En speciaal voor jullie maakte ik ook nog een rode, om te laten zien hoe je zo'n leukert ongeveer in elkaar kunt flansen!

Het touw dat je ziet is waxkoord. Volgens mij is dit dikte 0,5 mm maar heel zeker weet ik dat helaas niet meer. Het kan ook 1mm zijn. Maar dikker dan dat is het zeker niet. Verder heb je hiervoor dus een leuke steen nodig, eentje die je mooi vind bijvoorbeeld. (Ik koos voor een vuursteen, had daar nog een paar gave van liggen). En een paar kleine kraaltjes, acht om precies te zijn. Ik koos voor kraaltjes die bij de kleur van mijn steen pasten!
 
Knutsel ingrediënten:
- Waxkoord
- Grote steen
- Acht kleine kraaltjes
- Schaar
- Eventueel een slotje
 
 
Dit is eigenlijk alles wat je voor deze ketting nodig hebt!
 
 
Knip allereerst 4 touwtjes van 60 cm.
 
 
Kijk even goed wat daarvan ongeveer het midden is...
 
 
En klem alle vier de touwtjes dan op ongeveer het midden tussen je benen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wat je daarna gaat doen is het knopen van het lusje! Kijk daarvoor eventjes goed en rustig naar de foto's hierboven. Leg twee van de vier touwtjes naar beide zijkanten. Leg vervolgens het rechter touwtje OVER de twee middelste touwtjes naar links. En leg daarna het linker touwtje ONDER de twee middelste touwtjes door, DOOR de rechter lus, naar rechts. Deze knoop trek je vervolgens zachtjes aan, ergens tot aan het touw dat bij je knieën zit vastgeklemd. De volgende knoop gaat net een beetje anders. Namelijk omgekeerd. Begin nu met het linkertouwtje, leg die over de twee middelste touwtjes naar rechts. En leg daarna het rechtertouwtje onder de twee middelste touwtjes door, door de linker lus, naar links. Trek ook deze knoop aan tot bij je eerste knoop! Je eerste twee knopen zijn nu gelegd en wat je nu moet doen is deze twee knopen meermaals herhalen! Totdat je er ongeveer veertien hebt gelegd. (Je mag er natuurlijk ook meer leggen wanneer je wilt dat het lusje van je hanger groter wordt).
 
 
Vouw vervolgens je geknoopte lus dubbel en leg onderin daarvan een knoop. Nu, het volgende onderdeel is het netje knopen, waar de steen in komt te zitten! Leukjes.
 
 
 
 
 
 

Misschien zou je dit netje kunnen knopen door alleen naar de foto's te kijken:)! De foto's zijn in ieder geval wel enorm handig om even goed te bekijken. Verdeel de touwtjes in vieren. Vier keer twee touwtjes dus. En leg in elk van die twee touwtjes een knoopje, een klein stukje van de lus af. Verdeel de touwtjes vervolgens in achten. En knoop daarna iedere keer twee tegenovergestelde touwtjes samen. Dit laatste herhaal je eigenlijk zo vaak als dat nodig is.
 
 
Pas de steen af en toe even in het netje, om te kijken hoeveel knopen je nog moet leggen!
 
 
Wanneer de steen past leg je onderin ook weer een knoop, in alle touwtjes tegelijk. En dan kun je met de kleine kraaltjes beginnen!
 
 
Rijg op elk los touwtje een kraaltje en leg onderin daarvan een knoopje. Waar je die knoopjes precies legt moet je zelf weten, wat je zelf leuk vindt! Knip het overige touw, onder de knoopjes, vervolgens gewoon af.
 
 
En dan is je steen hanger klaar!
 
 
 
 
 
 
 
 Wat je dan nog nodig hebt is een ketting om je hanger aan te hangen! Ik maakte deze door middel van hetzelfde waxkoord, en legde hierin om de zoveel centimeter een knoopje. (Zie foto's). Voor mijn lichtbruine ketting gebruikte ik een slotje, dit hoeft echter dus niet perse als je hem wat langer maakt. Have fun making this one als je ook zo eentje gaat maken:)!

2 opmerkingen:

  1. Cool! Mijn dochter heeft zo'n speciaal steentje, bijna in de vorm van een hartje.
    Dit zou dus superleuk zijn om eens te proberen, bedankt voor de uitleg!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klinkt ontzettend leuk! Veel plezier als je hiermee aan de slag gaat:)!

      Verwijderen