dinsdag 9 mei 2017

DIY POLYMER CLAY JEWELRY | Macramé enkelbandje met bedeltje

 
Ik ben nog steeds veel bezig met het maken van polymeer klei sieraden. En heb daarmee inmiddels zelfs mijn eigen Etsy shop geopend:)! Ik heb nog niets verkocht maar ik blijf geduldig afwachten. Ze zeggen in ieder geval dat je met zo'n Etsy winkeltje soms (erg) veel geduld moet hebben, dus ik probeer rustig te blijven, haha. En ondertussen blijf ik jullie (hopelijk) gewoon blij maken met nieuwe DIY sieraden ideetjes!

Zoals dit keer een macramé enkelbandje met een klein polymeer klei bedeltje eraan! Ook maakte ik zelf een aantal kleine kraaltjes van polymeer klei hiervoor. En voor de rest gebruikte ik houten kralen, vond die in combinatie met de zelfgemaakte gekleurde kraaltjes erg leuk lijken. Heb jij ook zin om in de zomer rond te lopen met zo'n gezellig enkelbandje? Kijk dan maar met me mee!

Knutsel ingrediënten:
- Waxkoord
- Polymeer klei
- Satéprikkertje
- Houten kralen
- Schaar
Voor het bedeltje:
- Polymeer klei
- Schroefoogje
- Ringetje
- Naald
- Kleispatel
- Secondelijm
 
 
 
 
Ik koos voor bruin waxkoord (0,5mm)! En voor een zonnebloem bedeltje! (Zie hier hoe je zo'n zonnebloem bedeltje kunt maken, ik deelde dit ontwerp namelijk al eens eerder met jullie). In dit berichtje laat ik helaas niet zien hoe je van polymeer klei deze eenvoudige kraaltjes kunt maken, maar het is enorm simpel dus met een beetje uitleg kom je denk ik ook al een heel eind. Draai van je klei een klein minibolletje. Pak het satéprikkertje en boor daarmee een gaatje door het midden van het klei. En tadaa, je eerste kraaltje is ook al klaar:)! Het is trouwens extra leuk als je middelste kraal een iets dikkere zal zijn. Zo gebruikte ikzelf voor dit enkelbandje vier kleinere houten kralen, plus de nog kleinere klei-kraaltjes, en één grotere houten kraal, voor in het midden dus;).
 
 
Wanneer je je bedeltje en je kraaltjes klaar hebt liggen (natuurlijk kun je deze ook kopen in plaats van zelf maken) knip je 3 strengen waxkoord van een meter.
 

 
Leg daar vervolgens een knoopje bovenin en maak daarna een redelijk lang vlechtje, van ongeveer 8 cm.


 
 
Wanneer die klaar is pak je je eerste houten kraaltje. Die schuif je vanaf onderen op het waxkoord en die duw je helemaal naar boven, naar het topje van het vlechtje, naar de knoop.

 
En daarna kun je dan beginnen met de macramé! Zet het vlechtje tussen je knieën vast en leg de drie koordjes naast mekaar op een rij.

 
Pak dan het linker koordje, en leg die over het middelste koordje naar rechts.

 
Pak dan het rechter koordje, en leg die dan onder het middelste koordje door, door het lusje van het linker koordje, naar links.

 
Daarna kun je deze knoop aantrekken.

 
Tot helemaal bovenin, naar het vlechtje.

 
Daarna doe je nog een keer hetzelfde, maar dan precies andersom! Pak nu eerst het rechter koordje, en leg die over het middelste koordje naar links.

 
Pak daarna het linker koordje, en leg die dan onder het middelste koordje door, door het lusje van het rechter koordje, naar rechts.

 
Trek ook die knoop aan, tot bij je eerste knoop. Je kunt als het goed is nu al zien dat er een bepaald patroontje gaat ontstaan!

 
Deze knopen herhaal je vervolgens, om en om, menig keer. Ikzelf legde 12 knopen aan elke kant, 24 in totaal dus, voordat ik met mijn eerste kraaltje begon.
 


 
De kraaltjes die je op je enkelbandje gaat knopen schuif je altijd om het middelste koordje!

 
(Ik begon met een klein, zelfgemaakt, kraaltje. De gele). Schuif je eerste kraaltje van onderen, op het middelste waxkoordje, helemaal naar boven toe.


 

 
En ga daarna gewoon verder met knopen leggen! (Ben je vóór een kraaltje gestopt met links? Dan ga je na dat kraaltje verder met rechts, je blijft gewoon om en om knopen). Je zult zien dat de kraaltjes mooi vast komen te zitten tussen de knoopjes die je legt. Dit lijkt ontzettend leuk! (Ik legde ongeveer 3 of 4 'lege' knoopjes tussen elke kraal).


 
 
Ben je bij je middelste (en dikste) kraal aangekomen? Dan is het tijd om het bedeltje op je enkelbandje te schuiven en even vast te knopen ook! Schuif het bedeltje om het rechterkoordje helemaal naar boven, naar je middelste kraal toe. En leg daar even een knoopje om het ringetje van je bedeltje, zodat deze niet elke keer heen en weer zal glijden wanneer je je enkelbandje straks zal gaan dragen.

 
Daarna ga je wederom gewoon verder met knopen. Vergeet al je kraaltjes niet:)!


 
En dan, wanneer je klaar bent met knopen en de rechterhelft van je enkelbandje symmetrisch is aan de linkerhelft, dan kun je weer gaan vlechten. Ik maakte dit laatste vlechtje even lang als de eerste en schoof ook daar nog een houten kraaltje om!

 
Daarna hoef je alleen nog maar eventjes het overtollige waxkoord af te knippen... 

 
En dan is je enkelbandje klaar!

 
Ready to wear. Nu alleen nog wachten op een heerlijke zonnige zomerse dag:)! (Mijn enkelbandje is ongeveer 33/34 cm lang geworden en sluit door middel van een paar knoopjes leggen).
 
 
Kijk, dit enkelbandje maakte ik ook. Met een klein paddenstoeltje als bedeltje!
 
 
En ook ontwierp ik eerder al eens een armbandje op deze manier. (Misschien is dat een leuk idee voor degenen die liever een armbandje dan een enkelbandje dragen?) Veel knutselplezier toegewenst:)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten